Salut 😊 Am calatorit prin Iordania cu masina inchiriata, pe cont propriu. Vreau sa-ti povestesc experienta mea de calator singur prin Iordania, mai exact prin Amman si cum am dormit la cea mai frumoasa cazare fix la malul Marii Moarte.

In primul rand vreau sa subliniez faptul ca Iordania e o tara foarte sigura, poti sa calatoresti singur prin ea, insa nu e o tara ieftina. Adica poate te gandesti cand spui IORDANIA ca o shawarma aici costa 1-2 euro, ca mna, esti in Orientul Mijlociu. Nu! Moneda oficiala in Iordania e DINARUL Iordanian (JOD) si e mai mare decat euro, lira sau franc elvetian 😮. Ai nevoie de 1.28 euro sau 1.40 dolari ca sa cumperi 1 JOD (dinar iordanian)... mai exact 1 JOD = 6.30 RON

Iordania e printre putinele tari arabe care nu are nicio picătură de petrol in sol. De aceea se explica faptul ca litrul de benzina sau motorina e putin mai scump decat in Europa 🙁. Iar preturile la mancare in oras, alimente, etc. e la fel ca in Europa. Iar daca treci granita in Egipt, totul e super ieftin: 0.30 centi litrul de benzina...1 euro maxim o shawarma, etc.

Cum intri in Iordania

Ca sa intri in Iordania ai nevoie de viza. Costa 40 JOD, adica aproximativ 52 euro, si o faci online pe site-ul: www.jordanevisa.com (ai grija sa nu faci pe alte site-uri "fantoma", vei plati mult in plus).

Esti scutit de viza daca aterizezi pe aeroportul Aqaba, stai minim 3 zile si pleci tot din Aqaba 😉. Daca aterizezi la Aqaba si pleci din Amman, vei plati viza, nu scapi 😆

Daca vrei sa vizitezi Petra o zi, biletul de intrare costa 50 JOD (64 euro) + viza de 40 JOD, ai deja 90 JOD (115 euro). Aici vine partea interesanta : intri pe www.jordanpass.jo si iti faci Jordan Pass cu doar 70 JOD (90 euro) si ai viza inclusa si o intrare de o zi la Petra. Deci, daca iti faci Jordan Pass din start economisesti 20 JOD (25 euro), viza inclusa, intrare la Petra inclusa + toate intrarile importante din toata Iordania incluse in Jordan Pass. Apropo, ai optiunea de Jordan Pass cu 2 intrari, doua zile consecutive la Petra 😉

Internet?! Am cumparat cartela SIM din aeroport, habar nu mai am cat a costat dar iti recomand pe cei de la UMNIAH, au avut cea mai buna oferta de pret si raport GB internet. Evident ca prima data am intrebat la Vodafone si la Orange, dar iti spun ca ei sunt mult mai scumpi decat UMNIAH. Poti plati cu cardul.

Cum inchiriezi masina in Iordania

Eu am inchiriat-o de la faimosii SIXT, din Amman (Mecca Street 135, aici ii sediul SIXT). A costat aproximativ 65 euro/zi, fara depozit, cu asigurari de parbriz, cauciucuri si zgarieturi inclusa. In Iordania poti sa conduci cu permis de conducere Romanesc.

Masina inchiriata de la SIXT Amman

Eu am ales masina 4x4, am avut nevoie de ea prin desertul Wadi Rum 😍, ganditi-va ca din cauza razboaielor din zona, Iran, Israel, Palestina, etc., nu functioneaza gps-ul pe telefon. Locatia iti va arata mereu ca te afli ori in Cairo ori in Beirut 🙁 da-ti seama ca eu am condus fara GPS din Amman pana in Wadi Rum, Aqaba, si inapoi in Amman (aproape 1000 km). Sunt sofer bun, stiu😆 🚦

Amman

Daca vii cu avionul, cu siguranta aterizezi pe aeroportul Regina Alia, care se afla la 32 km de centrul orasului. Nu lua taxi-ul, e scump. Chiar la iesirea din aeroport, pe partea stanga o sa gasesti o mica ghereta (nu are mai mult de 4 metri patrati) de unde cumperi bilet de autobuz. Costa 3.5 JOD si te duce in Amman, nu chiar in centrul orasului, dar prin apropiere. Daca ai nevoie de taxi prin oras, poti folosi aplicatia Uber.

Amman e un oras destul greu. De ce? Pentru ca se afla pe un deal si toate strazile urca sau coboara. Daca Google Maps iti arata 200m pana la destinatie, fii sigur ca mai faci 15 minute 😆 sunt foarte multe strazi pietonale cu trepte. Dupa o zi de plimbat prin oras, noaptea o sa dormi ca busteanul.

Amfiteatrul Roman din Amman

Daca n-ai facut febra musculara, te invit sa urci pana sus la Amfiteatrul Roman din Amman, dar ai grija in partea de sus ca sunt putin cam abrupte treptele, dar merita sa urci sa admiri peisajul. Nu e cel mai wow loc de admirat orasul, dar e frumos. Intrarea costa 3 JOD, dar tu nu platesti nimic pentru ca ti-ai facut Jordan Pass si ai intrarea inclusa 😉

Cel mai wow peisaj asupra orasului il ai daca urci la Cetatea Amman-ului 😍 (se poate urca doar pe jos sau cu masina, nu exista telecabina sau funicular sau etc.). Acolo se afla si Templul lui Hercule, cateva ruine si un muzeu. Nu stiu sa iti spun mare lucru despre acele ruine, doar ca ai cea mai frumoasa vedere asupra orasului. Intrarea costa 7 JOD dar tu nu platesti ca ti-ai facut Jordan Pass 😄

Vedere de la Cetatea Amman-ului / Templul lui Hercules

Eu am stat 3 nopti in Amman si masina am inchiriat-o din a 3-a zi ca sa pot pleca ziua urmatoare la prima ora. In toata zona centrala nu am gasit loc de parcare, daaaar, apoi am observat niste baieti pe bulevardele din centru care fluturau ceva bilete de hartie in fata masinilor: ei sunt parcangii 😄 te opresti in dreptul lor, tu te muti pe scaunul din dreapta si el urca la volan 😆 au ei cateva parcari tare ciudate si stramte (acolo in zona centrala) unde poti sa lasi masina peste noapte sau chiar peste zi. Costa aproximativ 10 euro pe noapte. (doar cash)

Amman

Asa sunt aproape toate fetele / femeile imbracate prin Amman, foarte frumos 😻

Acesta e cel mai cunoscut restaurant din Amman :

Hashem Restaurant Down Town · King Faisal Street Amman, ʿAmman, Jordanië
★★★★☆ · Falafelrestaurant

Se afla chiar in centru, e deschis non-stop, e foarte mare, are 22.000 recenzii pe Google Maps, si se serveste mancare locala, chiar buna. Poti plati cash sau chiar cu cardul. Atentie! Am intalnit in Iordania si prin Egipt cateva restaurant unde singur sau in cuplu nu aveam voie sa urcam la ultimul etaj (daca restaurantul are 2-3 etaje ma refer), cica ultimul etaj e doar pentru familii musulmane.

La 50 metri distanta ai un Starbuks, in caz ca nu iti place cafeaua lor cu cardamon.

Chiar pe promenada Rainbow Street gasesti un fast food care se lauda ca serveste cel mai bun Falafel din Amman, se numeste AIQuds Falafel:

AlQuds Falafel · Rainbow St. 41, Amman, Jordanië
★★★★★ · Falafelrestaurant

E un local mic tip fast food, deschis din 1966, care serveste falafel facut chiar in fata ta. Un sandwich costa 0.90 JOD si e chiar bun, dar nu mi s-a parut ceva wow.

Daca esti ca si mine, curios sa incerci cele mai ciudate mancaruri din cele mai ciudate locuri, am o recomandare pentru tine, si anume Cairo Restaurant:

Cairo Restaurant · WWXM+GQ7, Amman, Jordanië
★★★★☆ · Egyptisch restaurant

Este un restaurant egiptean deschis din 1953, destul de mare si incapator, ieftin si cu multe feluri de mancare (shawarma costa 0.80 JOD). Nu e un restaurant fancy, e un loc unde mananca doar localnicii. E deschis de la 06h la 23h.

Eu am mancat cap de oaie cu orez, salata, si putina zeama in care a fiert oaia 😊

Fix peste drum de Cairo Restaurant gasesti o ceainarie. E o afacere mica administrata de un tata si fiul sau, care toata ziua fierb ceai si il vand acolo prin bazar. Am intrat inauntru si am baut al 2-lea cel mai bun ceai din viata mea (cel mai bun l-am baut in Palestina la un nenea acasa)

Aici am baut al 2-lea cel mai bun ceai din viata mea

Stii ca in tarile musulmane gasesti greu alcool, nu? Am solutia si la asta 😆

Nirvana restaurant and cafe(نيرفانا) · Rainbow St. 55, Amman, Jordanië
★★★★☆ · Snackbar

La Nirvana gasesti bere cu ALCOOL, o bere numita Petra, care chiar e foarte buna. Localul se afla chiar pe Rainbow Street, e un fel de bar/restaurant care au o terasa foarte draguta. Am si mancat la ei si nu mai stiu cat a costat berea, dar cred ca a fost in jur de 6 euro 🤔

Daca vrei restaurante fancy sau europene, gasesti cu o simpla cautare pe Tiktok sau Google Maps. Eu mereu caut cea mai locala mancare in cel mai local loc posibil, si cu cat locul arata mai urat cu atat imi place mai mult. Acolo gusti mancare autentica, gustoasa si adevarat locala. Acolo tot timpul am interactionat cu localnicul. Restaurante fancy gasesti chiar peste tot, nu ma dau in vant dupa ele. Vorba aia "oriunde mergi in lumea asta vei gasi o Pizzeria Napoli" 😆

Am iesit si seara pana tarziu prin oras, prin centru si prin imprejurimi. E foarte aglomerat centrul seara si plin de mancare "street food", dar totul e in regula, esti in siguranta. 😃

Pentru pasionatii de muzee si biserici, in Amman sunt 2 moschei frumoase de vizitat. Pe mine nu m-au atras niciodata, si drept urmare nu am fost sa le vizitez.

Iar daca esti fan pelerinaje si vizitat locuri sfinte, din Amman poti face o excursie de 1 zi la Raul Iordan, locul unde o fost botezat Isus. Nu stiu exact cat costa, dar va las numarul de telefonul al dnului Adel, ghidul care vorbeste romaneste 😃 +962797991823.

Cazare Amman

Am fost de 2 ori in Amman, o data am stat la : Downtown Living Boutique Apartaments. Nu e hotel, e o casa mare cu 3 apartamente mari, chiar foarte spatioase. Am avut hol, baie, bucatarie, si un dormitor mare spatios. Locul se afla putin pe deal, e frumos ca ai priveliste asupra orasului, dar e nasol seara cand te intorci acasa din oras 😆 am platit 38 euro / noapte pentru 2 persoane.

Si o data am stat la The Boutique Hotel Amman, un hotel dragut chiar in centru langa Restaurant Hashem si langa Starbucks. A costat 30 euro / noapte pentru 2 persoane cu mic dejun inclus. Dar inainte sa ajungem aici noi am rezervat din timp la Twins Downtown Hotel. Se afla la 100 m distanta, deci tot acolo in centru. Uite care o fost faza? Am ajuns la Twins Downtown Hotel, am facut checkin-ul, am luat cheia, am mers la camera si am observat pe pat multe fire de par lung, dar camera si patul erau toate aranjate frumos. Am dat plapuma la o parte si erau si pe cearceaf multe fire de par. Ok, am mers la receptie sa vina sa vada camera si sa ne de-a alta. Ok, ne-au dat cheile de la alta camera, unde am mers impreuna cu el sa o vedem. Am intrat in noua camera, la fel: pe pat multe fire de par, si cand spun multe, ma refer la foarte multe. Nu la 2-3 fire, ci foarte multe fire de par lung de femeie probabil. Am zis ca nu stam nici aici, vrem banii inapoi si plecam. A sunat pe ceva coleg, ne-a dat alte chei de la a 3-a camera care a zis ca e cea mai frumoasa camera din hotel. Ok, am mers singuri acolo ca el a garantat ca totul e ok. Am deschis usa la noua camera si surpriza: camera nici macar nu era pregatita pentru oaspeti, totul a fost haos in camera. Am mers la receptie si am cerut banii, am primit banii si am plecat sa cautam pe loc alt hotel. Costa 20 euro/noapte. Toate astea s-au intamplat la ora 21h 🙃

Si asa am ajuns la The Boutique Hotel Amman, 30 euro/noapte cu mic dejun inclus, chiar in centru, n-am avut ce sa comentez.

Marea Moarta

Din Amman ai 50 km de condus cu masina si intri pe coasta Marii Moarte, lunga de 60 - 70 km.

Drum pe malul Marii Moarte

Cand ai ajuns la Marea Moarta sa stii ca te afli la 427 m sub nivelul marii. Da, acolo te afli la cea mai joasa altitudine de pe glob, si Marea Moarta ii cea mai sarata apa din lume. In lac nu traieste nicio vietuitoare, si daca faci baie in ea nu e recomandat sa stai mai mult de 1 ora in apa.

Pe malul vestic se afla Palestina, si locul unde prin anii 1950 au fost gasite Manuscrisele de la Marea Moarta... iar in partea estica se afla Iordania, locul in care conform Bibliei aici au fost cetatile Sodoma si Gomora, candva distruse de foc la porunca lui Dumnezeu. Singurii supravietuitori au fost Lot si familia lui, lasati de Dumnezeu sa fuga din cetate cu rugamintea sa nu se uite inapoi. Nevasta lui Lot a incalcat aceasta porunca si s-a uitat inapoi, iar Dumnezeu a transformat-o in stana de piatra. "Statuia" ei se afla pe malul Iordanian al Marii Moarte, mai exact aici:

Salt Statue of the Wife of Prophet Lot AS · CHJ7+7C9, Sirfa, Jordanië
★★★★☆ · Religieuze bestemming

Cazare Marea Moarta

Noi am fost cazati in Wadi Mujib, o cazare simpla si foarte linistitoare chiar la malul lacului.

Mujib Chalets - Mujib Biosphere Reserve · FHC9+47X, Al Judayyidah, Jordanië
★★★★☆ · Hotel
in dreapta e Iordania si in stanga e Palestina
vedere din pat ❤️

Pentru privelistea asta din pat am platit 115 euro/noapte pentru 2 persoane, cu mic dejun inclus. Seara stateam pe terasa si priveam stelele intr-o liniste de nedescris. ❤️ Pentru mine personal a fost cea mai frumoasa cazare din viata mea de pana acum.

Nu ai cum sa ajungi la Marea Moarta si sa nu faci baie in ea, cu sau fara namol. Ai papuci de apa? Daca nu ai, e nasol, ca sunt plin de pietre pe jos iar in apa e o scoarta formata din sare, foarte taioasa.

Marea Moarta

Cea mai buna plaja de facut baie am gasit-o aici:

Sunset spot · 8GRX+G8C, Jordan Valley Hwy, Ghor Al-Haditha, Jordanië
★★★★★ · Park

Ai loc de parcare, ai 2 dusuri improvizate dar cu care iti faci treaba, ai loc sa te schimbi, si poti sa ceri la domnul de acolo namol daca vrei sa te faci cu namol 😄 Iti va cere 3 JOD de persoana, iar de la masina pana in apa ai putin de mers pe jos, dar merita.

Zanzibar de Iordania :))

Daca vrei sa iti faci cumparaturi sau sa manci la un restaurant, cel mai apropiat loc e la 20 km de la cazarea asta. Iti las aici adresa restaurantului la care am mancat noi:

NEA local food · 65, فيفا, Jordanië
★★★★☆ · Restaurant

E un restaurant local dragut, interesant. Nu au meniu, au doar un fel de mancare si costa 10 JOD/persoana (13 euro). Restaurantul se afla la 1-2 km de un sat. Acolo in sat gasiti 2 supermarkt-uri, gasesti cam tot ce vrei si poti plati cu cardul.

Rezumat

Fiind o tara in Orientul Mijlociu, clar ca nu ai ce cauta aici vara. Cea mai buna perioada e din Toamna pana in Primavara

Daca esti fata, sa te pregatesti sa te abordeze fetele sa isi faca poza cu tine 😆 noua ni s-a intamplat asta de foarte multe ori.