ghid

Ce este dieta mediteraneana? De ce toata lumea o prefera

Cu totii am auzit statistici despre cresterea obezitatii din alimentele procesate, si zaharuri. Din acest motiv, au existat o multime de sfaturi de diete, specialisti in nutritie si carti de diete care pretind a fi cea mai buna dieta pentru a pierde in greutate. Chiar si cu toate informatiile despre dieta, multi se lupta sa mentina o dieta sanatoasa si echilibrul stilului de viata.

A devenit greu sa ne dam seama ce diete vor functiona, daca o dieta este sanatoasa si daca va ajuta pe termen lung.

Ce este dieta mediteraneana

Dieta mediteraneana se bazeaza pe dietele oamenilor din Creta, Grecia si sudul Italiei. Dieta mediteraneana a devenit populara, deoarece oamenii de acolo prezinta o rata scazuta de boli de inima, boli cronice si obezitate. Profilul dietei mediteraneene se concentreaza pe cereale integrale, grasimi bune (pește, ulei de masline, nuci etc.), legume, fructe, peste si un consum foarte redus de carne. Impreuna cu mancarea, dieta mediteraneana subliniaza necesitatea de a petrece timpul mancand cu familia si activitatea fizica.

De ce dieta mediteraneana?

Interesul pentru dieta mediteraneana a inceput in anii 1960 cu observatia ca bolile coronariene au cauzat mai putine decese in tarile mediteraneene, precum Grecia si Italia, decat in ​​SUA și nordul Europei. Studiile ulterioare au constatat ca dieta mediteraneana este asociata cu factori de risc redusi pentru bolile cardiovasculare.

Dieta mediteraneana este unul dintre planurile de alimentatie sanatoasa recomandate de liniile directoare dietetice pentru promovarea sanatatii si prevenirea bolilor cronice.

De asemenea, este recunoscut de Organizatia Mondiala a Sanatatii ca un model alimentar sanatos si durabil, dar si ca un bun cultural imaterial de catre Organizatia Mondiala pentru Educatie, Stiinta si Cultura.

Principalele componente ale dietei mediteraneene includ:

  • Consumul zilnic de legume, fructe, cereale integrale si grasimi sanatoase
  • Aport saptamanal de peste, pasari de curte, fasole si oua
  • Portii moderate de produse lactate
  • Aport limitat de carne rosie

Alte elemente importante ale dietei mediteraneene sunt impartasirea meselor cu familia si prietenii, savurarea unui pahar de vin rosu si activitatea fizica.

Grasimi sanatoase

Grasimile sanatoase reprezinta un pilon al dietei mediteraneene. Inlocuiesc grasimile mai putin sanatoase, cum ar fi grasimile saturate si trans din alimentele procesate, care contribuie la bolile de inima.

Uleiul de masline este principala sursa de grasimi adaugate in dieta mediteraneana. Uleiul de masline ofera grasimi monosaturate, care s-a dovedit ca scade nivelul colesterolului total si al lipoproteinelor cu densitate scazuta (LDL sau colesterolul „rau”). Nucile si semintele contin, de asemenea, grasimi monosaturate.

Pestii sunt, de asemenea, importanti in dieta mediteraneana. Pestii grași – cum ar fi macrou, hering, sardine, ton alb, somon si pastrav de lac – sunt bogati in acizi grasi omega-3, un tip de grasime polinesaturata care poate reduce inflamatia din organism. Acizii grasi omega-3 contribuie, de asemenea, la scaderea trigliceridelor, reduc coagularea sangelui si scad riscul de accident vascular cerebral si insuficienta cardiaca.

Cum sa tii dieta mediteraneana

Vrei sa incerci dieta mediteraneana? Aceste sfaturi te vor ajuta sa incepi:

– Mananca mai multe fructe si legume. Scopul este de 7 pana la 10 portii pe zi de fructe si legume.

– Opteaza pentru cereale integrale. Treci la paine integrala, cereale si paste. Experimenteaza cu alte cereale integrale, cum ar fi bulgur si farro.

– Foloseste grasimi sanatoase. Incearca uleiul de masline ca inlocuitor pentru unt sau ulei de floarea soarelui atunci cand gatesti. In loc sa pui unt sau margarina pe paine, incearca sa folosesti ulei de masline aromatizat.

– Mananca mai multe fructe de mare. Mananca pește de doua ori pe saptamana. Tonul proaspat sau la conserva in apa, somonul, pastravul, macroul si heringul sunt alegeri sanatoase. Pestele la gratar are un gust bun si necesita putina curatare. Evita pestele prajit.

– Redu carnea rosie. Inlocuieste-o cu pestele, pasarile de curte sau fasolea. Daca mananci carne, asigura-te ca este slaba si pastreaza portiile mici alaturi de o salata de legume proaspete.

– Bucura-te de produse lactate mai putine. Mananca iaurt grecesc sau simplu si cantitati mici dintr-o varietate de branzeturi.

– Condimenteaza. Ierburile si condimentele sporesc aroma si diminueaza nevoia de sare.

Dieta mediteraneana este o modalitate delicioasa si sanatoasa de a manca. Multi oameni care trec la acest stil de a manca spun ca nu vor manca niciodata in alt mod.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Ultimele articole
Sponsor
Sponsor
Reclama ta aici
Continuă să te informezi

Destinații asemănătoare

Vacanta in Antalya – Ghid de calatorie 

Daca nu ai ajuns inca pe litoralul turcesc, vara aceasta este momentul ideal pentru o vacanta in Antalya. Aici vei gasi atat plaje linistite potrivite daca mergi cu cei mici,

Kusadasi, Turcia – Ghid de calarorie

Kusadasi este una dintre cele mai importante stațiuni din Turcia și atrage anual sute de mii de turiști! Stațiunea păstrează o atmosferă exotică, iar litoralul

AllEscort