WADI RUM e locul in care trebuie sa ajungi macar o data in viata!

Ce Este și Unde se Află Wadi Rum?

N-ai auzit niciodata de desertul Wadi Rum? Nu stii ce e sau unde e?

Wadi Rum e desertul ala cu nisip roșiatic din sudul Iordaniei, chiar in granita cu Arabia Saudita, locul in care s-a filmat Martianul, Indiana Jones, Dune, etc.

Wadi Rum e locul acela unde te cazezi intr-o capsula de sticla si noapte privesti stelele pe cerul super luminat si clar.

Wadi Rum e locul acela de povesti, desertul prin care mergi cu masina si esti inconjurat de munti si camile.

Importanța Culturală și Istorică a Wadi Rum

T.E. Lawrence și Revolta Arabă

Wadi Rum nu este doar o destinație turistică, ci are și o importanță istorică majoră. În 1917, faimosul ofiter Britanic T. E. Lawrence, a avut un rol foarte important in Revolta Arabilor asupra Otomanilor ( Lawrence a fost de partea arabilor), iar cateva lupte au avut loc chiar in Wadi Rum.

Reconstituiri Istorice cu Trenul din 1916 din Wadi Rum

Pentru un context mai bun, si daca tot vizitati Wadi Rum, va sfatuiesc sa va rezervati un loc la "Calatoria cu trenul din 1916 din Wadi Rum". E un tren vechi care face reconstituirea unei lupte dintre Arabi si Otomani. E foarte frumos sa te afli in trenul plin de Otomani cu mitraliere, si la un moment dat sa vezi Arabii calare pe cal pe langa tren cu steagul in mana si cu mitraliere, cum se impusca unii pe altii (cu gloante oarbe). E o experienta frumoasa. Locurile sunt limitate, iar daca ai Jordan Pass, biletul e gratis. Mai multe detalii despre calatoria cu trenul, aici pe site.

Casa lui Lawrence și Cei Șapte Piloni ai Înțelepciunii

Deșertul Wadi Rum a devenit foarte faimos dupa lansarea filmului "Lawrance al Arabiei" lansat in 1962 si filmat aici in Wadi Rum.

Daca esti pasionat de istorie, chiar in desert poti sa vizitezi "casa" in care se spune ca a locuit ofiterul Lawrence, sau sa vizitezi "Cei sapte piloni ai inteleptiuni", o formatiune de munti numiti dupa cartea lui Lawrence.

Cel mai inalt munte din Iordania se afla putin mai la sud de Wadi Rum si are 1840 m. inaltime, iar al doilea cel mai inalt munte se afla chiar in Wadi Rum si are 1734 m. inaltime .

Ghid pentru Viza, Jordan Pass și închiriere mașină

Mai multe detalii despre VIZA, JORDAN PASS, cat de SIGURA e IORDANIA, cat de SCUMPA, si cum am inchiriat masina in Iordania, click aici.

Esti scutit de viza, adica nu platesti acei 40 JOD (52 euro), daca intri in Iordania prin Aeroportul Aqaba, stai minim 3 zile, si pleci tot din Aqaba. Daca ai in plan sa vizitezi doar Wadi Rum si Aqaba, asta ar fi cea mai buna solutie. Eu am aterizat in Amman, am inchiriat o masina si am calatorit prin toata Iordania mai mult timp.

Cum ajungi în Wadi Rum - Rutele de Acces către Wadi Rum

Daca vii din Aqaba, ai 60 km pana in Wadi Rum. Daca vii din Amman ai 350 - 380 km, depinde pe care parte vii. Iti recomand sa vii pe The King`s Highway (autostrada regelui) e un drum peste munti, un drum foarte frumos. Iar din Petra sunt aproximativ 120 km .

Bun venit in WADI RUM - Ce vizitezi în Wadi Rum

Prima oprire? Statia de tren Wadi Rum, locul unde te poti opri sa faci poze locomotivei cu aburi, iar daca ai optat pentru excursia "Calatoria cu trenul din 1916 din Wadi Rum", sa stii ca nu de aici iei trenul. Dupa ce ti-ai asigurat locul in excursie, adica dupa ce te-ai inregistrat la ei pe site, o sa primesti prin mail locul de intalnire si mai multe detalii. De aici incolo ai in continuare asfalt, dar in stanga si in dreapta incepe sa apara tot mai mult desert.

Aici (google maps) e check-point-ul de intrat in Rezervatia naturala Wadi Rum. Ma repet: eu am venit cu masina inchiriata, nu am apelat la absolut niciun ghid, niciun tur. Tot ce am facut, am facut cu masina inchiriată si am facut pe cont propriu. Aici la check-point trebuie sa platesti o taxa de intrare in Rezervatie, nu stiu cat costa dat fiind faptul că eu am avut Jordan Pass si nu am platit nimic. Daca nu ai Jordan Pass, dar ai cazarea luata in incinta Rezervatiei, poti sa intri si nu platesti nimic. Daca ofiterii iti vor spune ca nu ai voie sa intri cu masina proprie in Rezervatie, si ca trebuie neaparat sa apelezi la ghid si sa iei tur ghidat, le spui ca ai vazut pe YouTube ca se poate intra cu masina proprie 😆 Si mie mi-au spus sa las masina acolo, ca se poate intra doar cu ghid. Nu e adevarat, e doar o smecherie de-alor ca sa apelezi la tururi ghidate.

Dupa ce treci de check-point, desertul incepe sa isi arate "coltii", de fapt muntii ⛰️. Ai 7 km pana in satul Wadi Rum. E un sat mic, plin de praf si nisip, ai 2-3 magazine de unde iti cumperi strictul necesar. Satul arata ca dupa razboi, dar aici se termina asfaltul . Cand iesi din sat, iesi direct in desert si esti liber sa mergi pe unde te taie capul, dar ai grija totusi sa nu te impotmolesti in nisip. Prin desert o sa vezi doar un singur tip de masina 😆 camioneta Toyota Hilux alba. Tu daca mergi cu masina inchiriata o sa fi recunoscut imediat, si posibil sa vina la tine sa iti spuna ca e interzis sa intri cu masina in desert, bla bla bla. Mi s-a intamplat de mai multe ori. Ei incearca sa vanda tururi cu jeep-ul lor, atata tot. Le spui ce vrei, si mergi mai departe, e legal. Condusul pe nisip e foarte asemanator cu condusul pe zapada 😍 e foarte distractiv .

Odata intrat cu masina in desert, poti pur si simplu sa te plimbi ore insir peste dunele de nisip, sa explorezi desertul, sau sa vizitezi principalele atractii de-aici cum ar fi: inscriptiile beduinilor (sunt ca un fel de hieroglife facute pe bucati de stanca de pe vremea beduinilor) ... casa lui Lawrence (se spune ca aici a locuit ofiterul britanic in perioada revoltei arabe) ... podul mic (un loc foarte accesibil de view-point cu peisaj superb) ... podul de piatra (un fel de pod, arc de stanca, dar la care ai destul de mult de urcat pe jos) ... si multe alte poduri tip arcada, mici canioane, etc. In desert se afla o piatra mare pe care si-a facut poza actorul din filmul Martianul, dar eu sincer nu am gasit-o 😠 O zi intreaga te poti plimba si nu te plictisesti. Dar ai grija pana la apusul soarelui sa iesi din desert, ca pe noapte sigurat nu mai gasesti calea de intoarcere. Inainte de apus e frumos sa mergi pe o duna de nisip sau chiar pe ceva stanci inalte, ca sa vezi apusul...e superb 😮. Iar noaptea poti pur si simplu sa te intinzi pe spate pe nisip si sa privesti stelele. Din cauza lipsei oraselor in zona, nu sunt atatea becuri si cerul se vede foarte clar, se vad toate stelele puternic stralucind, poti sa vezi chiar si Calea Lactee 😍

Intr-o seara la un foc de tabara intr-un camping, am cunoscut o femeie la vreo 40 si ceva de ani, din Germania, care lucra online si de cateva luni locuia in satul Wadi Rum. Imi spunea ca plateste chiria 100 de dolari pe luna, si de multe ori doarme noaptea sub cerul liber pe duna de nisip, sa uita la stele si la cum rasare soarele .

tipa din stanga e nemtoaica, restul sunt locuitori din zona, veniti sa bea ceai la foc

In Wadi Rum am vazut pentru a 2-a oara in viata mea Calea Lactee 🌙 ai nevoie de un cer senin si cat mai putina lumina posibil. Deci salbaticia din Wadi Rum e perfecta pentru asa ceva.

Cazare Wadi Rum

Daca vrei neaparat sa dormi intr-o capsula de sticla chiar in desert, te costa cam 250 - 300 euro/noapte, iar daca e cazare normala, te costa cam 100 - 150 euro/noapte ... depinde de sezon . Eu am dormit la cativa km in afara Rezervatiei si am platit 18 euro/noapte cu mic dejun si cina inclus. Cina o fost super buna: orez cu carne de pui, salate, supa de linte, humus, etc. Pretul a fost super mega bun, raportat la conditii si la mancare. Aici am fost cazat: Shakria Bedouin Life Camp. Conditii bune, fiecare casuta are clima si baie privata, seara poti sa stai afara la foc, ai sala de mese mare si foarte curata. Si proprietarul face tururi cu jeep-ul in diferite destinatii din desert, in caz ca te intereseaza. Ai multe optiune de cazare 😊

Mancare

Daca te apuca foamea in desert, nu ai nicio optiune. Singurul loc ar fi in satul Wadi Rum, unde am gasit un restaurant facut special pentru turisti, dar cand am fost eu a fost inchis, nu stiu care a fost faza. Rum Castle se numeste restaurantul.

Eu am ales ca de obicei, cel mai local loc, unde nu pune piciorul niciun turist 😆 Adevarul ca localul arata sub orice critica 😆 dar am primit mancare si a fost buna. Falafel Restaurant se numeste, si pe 2 shawarma am dat aproximativ 1.50 euro.

O alta optiune care mi-a placut mult, se afla pe autostrada chiar inainte sa ajungi la Statia de tren Wadi Rum. Chicken Restaurnat se numeste locul, si e un restaurant local intr-o benzinarie. Ai si benzinarie, si restaurant si magazin acolo . Aici manci bine si ieftin 😃

Bun venit in AQABA - Ce vizitezi în Aqaba

Aqaba e singurul loc cu litoral din toata Iordania, daca nu punem la calcul Marea Moarta. Se afla pe malul Golfului Akaba, nu la malul Marii Rosie. Daca sunteti fani resorturi all-inclusive, chiar si aici gasiti cateva hoteluri de genul. Eu am petrecut doar jumatate de zi aici, nu ai ce sa faci in zona. Chiar nu sta bine la capitolul litoral, pentru ca nu se poate lauda nici cu nisip, nici cu apa wow. Poti in schimb sa iti iei o mica excursie de scufundari, sa vezi un tank si un avion pe fundul marii la vreo 8-10 metri adancime, ramase acolo in urma razboiului, sau poti sa faci o tura cu o barca mica cu fund de sticla. Toti or sa te intrebe daca nu vrei turul cu barca, costa 10 JOD. Iti spun eu sigur ca nu merita 😆 .

La plajele publice au acces si fete si femei, nu am vazut absolut niciun turist, nici macar sa stea la soare. Dar in schimb am vazut in apa femei musulmane, evident imbracate pana in cap.

Daca te uiti peste apa, vezi foarte usor o parte din Israel si din Egipt, iar daca mergi in Sud 30 de km, ajungi in Arabia Saudita .

Dar presupun ca nu vii in Iordania pentru litoral, vii pentru altceva. Iar daca esti calator, aventurier, iti recomand sa iti inchiriezi o masina 4x4 si sa explorezi singur toata tara, iti faci de cap prin Wadi Rum, nu ai nevoie de niciun ghid. Strabati tara in lung si in lat, pleci cand vrei, te opresti unde vrei si cand vrei, ai libertate maxima cu masina inchiriată, decat cu tururi ghidate. Totusi din Aqaba si Petra poti sa ajungi cu microbuze locale, nu stiu programul lor dar iti spun sigur ca sunt microbuze care fac curse de genul. Pretul unei masini de inchiriat e chiar accesibil, se conduce foarte usor pentru ca e foarte putin trafic la drum lung. Doar in Amman e trafic si putina nebunie, in rest la drum lung abia te intalnesti cu masini . Din Amman pana in Aqaba am venit pe Autostrada Regelui, peste munti. Un drum super frumos si foarte liber. Cand am mers inapoi la Amman, am fost pe drumul prin desert, chiar paralele cu Israel. Am vazut multe camile pe marginea drumului si am prins si o mica furtuna de nisip, abia am vazut masini in cei 300 si ceva de km. A fost frumos 😃