Deși o destinație controversată în contextul politic actual, Israel rămâne una dintre cele mai frumoase țări vizitate de mine, prin faptul că oferă o experiență senzorială completă: arhitectură deosebită, peisaje scăldate în soare, mâncăruri diverse, toate îmbinate într-un colț de pământ care ține loc de acasă mai multor culturi.

Cum ajungi în Israel

Principalul aeroport este Ben Gurion International Airport, aflat la aproximativ 20 de km față de Tel Aviv, respectiv 45 de km de Ierusalim. Am zburat cu Wizz Air din București, iar prețul biletelor a fost 150 RON dus-întors (bilete achiziționate în septembrie 2022 pentru revelion 2023 fără priority). De la terminalul 3 al aeroportului există opțiuni de transport în comun spre ambele orașe.

Transport de la aeroport spre Ierusalim

Autobuzul 485 circulă o dată pe oră și pleacă la fix, costul fiind 16 NIS pe sens. Trenul circulă o dată la 20-30 de minute, durata călătoriei este de aproximativ 25 de minute și costă 17 NIS.

Transport de la aeroport spre Tel Aviv

Autobuzul 445 pleacă de asemenea la ore fixe, o dată pe oră, iar biletul costă 9.30 NIS. Trenul circulă o dată la 30 de minute, durata călătoriei este de aproximativ 15-20 de minute și costă 14 NIS.

Sfat: încearcă să îți planifici călătoria în așa fel încât să nu ajungi/pleci din Israel de Shabbat (care durează de vineri seara la apus până sâmbătă seara după lăsarea întunericului), pentru că singura opțiune de a ajunge în oraș va fi taxiul, care este foarte costisitor.

Intrarea în Israel

Pentru că există câteva țări cu care Israelul nu are relații prea bune, viza se acordă sub forma unui cartonaș pe care trebuie să îl păstrezi până la ieșirea din țară. La verificarea pașapoartelor am avut un scurt interviu în care am fost întrebată câte zile stau, ce vizitez, dacă am prieteni în Israel. Intrarea e doar o formalitate care durează câteva minute, însă situația se complică la ieșirea din țară, unde voi detalia mai jos.

Cazarea în Tel Aviv

Deoarece am călătorit singură, am ales The Spot Hostel, unde am stat într-o cameră de 6 persoane pentru care am plătit 630 RON / 5 nopți (mic dejun inclus). Hostelul se află în apropiere de Tel Aviv Port și deși este mai departe de centru, la 3 minute de mers pe jos există o stație de autobuz de unde poți ajunge în orice parte a orașului. Locația e foarte modernă, camerele sunt curate, iar la barul de la recepție s-a organizat o petrecere foarte cool de revelion.

Transportul în comun

Pentru utilizarea transportului în comun este nevoie de un card Rav-Kav (5 NIS) pe care îl poți încărca cu bani la stațiile de plată (Casponet ATM), la unele supermarket-uri sau online. Călătoria costă 5.50 NIS.

Sfat: Acest card se poate achiziționa și din aeroport, însă plata se face doar cash. În stația de autobuz, dacă vrei ca șoferul să oprească trebuie să îi faci semn cu mâna (a fost prima dată când am întâlnit această practică).

Ce poți vizita în Tel Aviv

Pentru că mi-am dorit să mă plimb cât mai mult în acest oraș, nu am vizitat muzee. Prin urmare, voi vorbi despre câteva cartiere care mi-au plăcut extraordinar de mult.

Neve Tzedek

Construit în 1887, cu mult înainte de înființarea orașului Tel Aviv, Neve Tzedek a fost primul cartier evreiesc din afara vechiului oraș-port Jaffa. Bazele acestui cartier au fost puse de mai multe familii care își doreau o oază de liniște, departe de agitația din Jaffa, iar în timp a devenit refugiu pentru mulți artiști. Aici vei găsi căsuțe colorate, străzi întortocheate, restaurante și cafenele, precum și multe magazine cu obiecte handmade.

Florentin

Chiar dacă se află în apropiere de Neve Tzedek, Florentin nu este la fel de popular printre turiști din cauza diferențelor semnificative față de vecinul său. Acest cartier e mai degrabă un amalgam cu de toate: piețe, restaurante, magazine cu mobilă, clădiri dărăpănate lângă blocuri noi, cafenele drăguțe, magazine cu suveniruri, dar cu toate acestea are un vibe mai autentic decât alte locuri din Tel Aviv.

Caracterul său unic provine dintr-un amestec de sărăcie și prosperitate, deoarece de-a lungul timpului în Florentin s-au stabilit cei mai săraci oameni, precum și muncitori străini veniți ilegal. La sfârșitul anilor '90 lucrurile au început să se schimbe. Datorită disponibilității a multor spații de locuit sau de închiriat foarte ieftine, aici a început să migreze o bună parte din populație, printre care și artiști care au oferit un sens clădirilor vechi aflate în ruină.

Jaffa

Din punctul meu de vedere, Jaffa este cea mai frumoasă zonă din Tel Aviv, fiind și locul din care orașul a luat naștere. Acest port a servit drept punct de intrare în țară până la sfârșitul secolului al XIX-lea, când evreii din întreaga lume au început să se întoarcă în Israel. Creșterea uriașă a populației a dus la supraaglomerare, ceea ce a generat relații tensionate între evrei și populația arabă. Rezultatul a constat în faptul că evreii au început să construiască în afara orașului Jaffa, mai întâi cartiere precum Neve Tzedek, iar mai târziu orașul Tel Aviv. Odată cu dezvoltarea orașului Tel Aviv, care devenise semnificativ mai mare decât Jaffa, portul Jaffa a devenit cartier.

În Jaffa se află o piață de vechituri, magazine vintage cu mobilă veche și obiecte de artă, cafenele și restaurante și o faleză cu o priveliște superbă spre partea de nord a orașului.

Toate cele 3 locații menționate se află în sudul orașului, nordul fiind zona mai nouă, dezvoltată în ultimii ani. Ca o impresie personală, sudul orașului mi se pare mai atractiv prin autenticitatea pe care o păstrează.

Masada, Ein Gedi și Marea Moartă

O zi am dedicat-o unei excursii la Masada, Ein Gedi și Marea Moartă. Am luat un tur organizat de Abraham Tours (care organizează excursii în toată țara), care a început la ora 3:00 pentru a prinde apusul la Masada. Turul costă 87 USD (eu l-am achiziționat de Black Friday pentru 60 USD) și se poate rezerva aici. În plus va trebui să plătești intrarea la Masada și Ein Gedi, care costă 59 NIS.

Deși este o excursie organizată, ai parte doar de transport: practic, șoferul te lasă la locație, iar tu te plimbi în intervalul de timp menționat de el. Mă gândeam că totul va fi pe repede înainte, dar am avut timp să vizitez pe îndelete toate cele 3 locații.

Masada

Masada este o fortăreață ce deține o importanță istorică datorită poziționării sale strategice pe un platou plat situat deasupra Mării Moarte, fiind totodată și unul dintre cele mai mari situri arheologice din Israel, inclus și în Patrimoniul UNESCO.

Cetatea a fost construită în primul secol î.Hr. de către împăratul Irod, ultimul rege al Iudeei unite, cu scopul de a se apăra în eventualitatea unor revolte ale propriului popor. La începutul marii revolte împotriva Romei din anul 66 d.Hr., locul a fost cucerit de un grup de fanatici evrei. În anul 73, romanii au asediat Masada și au reușit să ajungă la cetatea abruptă, construind o rampă uriașă de pământ pe latura ei de vest. Când trupele romane au intrat în cetate, au descoperit că locuitorii ei au incendiat toate clădirile și s-au sinucis în masă, 960 de bărbați, femei și copii, pentru a nu cădea în mâinile luptătorilor romani, care i-ar fi luat în robie. Doar două femei și cinci copii au fost găsiți în viață.

Vizita la Masada a fost pentru mine highlight-ul acestei vacanțe. Am ajuns la ora 5:00, iar șoferul ne-a spus să ne întoarcem la 7:00. Pare puțin în contextul în care trebuie să urci un drum foarte greu până sus la cetate, însă eu am reușit să-l termin în 45 de minute în ritm alert. Chiar și așa, traseul e destul de greu și trebuie să ai încălțăminte adecvată. În decembrie erau -4°C, dar ar fi util să ai îmbrăcăminte în straturi, pentru că te vei încălzi de la efortul depus.

Ein Gedi

Rezervația naturală Ein Gedi se află chiar lângă Marea Moartă, în deșertul Iudeei. Acest spațiu conține numeroase trasee de drumeție, de diferite dificultăți. Ein Gedi se remarcă nu numai pentru frumusețea sa uluitoare, ci și pentru fauna sălbatică. Rezervația găzduiește una dintre cele mai mari turme de capre nubiene din tot Israelul, precum și lupi, vulpi, lilieci și păsări de pradă. Eu nu am avut norocul să văd vreun animal, dar m-am bucurat de peisajele spectaculoase. În funcție de traseul pe care îl alegi, există posibilitatea să fii nevoit să traversezi pârâuri sau să treci pe sub cascade mici.

Marea Moartă

Ultima oprire este în locul cu cea mai joasă altitudine de pe glob. Salinitatea Mării este atât de ridicată încât nicio vietate nu poate supraviețui în aceste ape. Pe de altă parte, se consideră că nămolul provenit din Marea Moartă ar avea beneficii pentru sănătate.

Șoferul ne-a lăsat într-un fel de complex cu câteva restaurante și magazine de suveniruri. Temperatura e mai ridicată decât la Masada, dar nu mi s-a părut potrivită pentru o baie în mare (deși am văzut mulți turiști intrând în apă).

O zi în Ierusalim

Mi-aș fi dorit să fac această excursie mai devreme, nu pe 1 ianuarie când toate obiectivele de interes erau închise. Poate mi-ar fi plăcut mai mult, pentru că din Ierusalim nu am plecat cu o impresie bună și voi explica mai jos de ce.

Din Tel Aviv am luat trenul spre Ierusalim și am plătit 35 NIS pentru o călătorie dus-întors. Imediat cum am ajuns, peisajul s-a schimbat radical: evrei ultraortodocși și clădiri dărăpănate în locul oamenilor îmbrăcați modern și a turnurilor de sticlă. Nicio problemă până aici.

Cam tot ce îmi propusesem să vizitez (Zidul Plângerii, Moschea Al-Aqsa, Grădina Ghetsimani, Biserica Pater Noster) se află într-o zonă securizată în care ai parte de control ca la aeroport. Pentru că la Zidul Plângerii era extraordinar de aglomerat, m-am îndreptat către moschee. Aici, mai mulți agenți de securitate m-au trimis de la o intrare la alta, ca să îmi spună în final că doar musulmanii pot intra în acea zi (am aflat mai târziu că nu era adevărat). Grădina Ghetsimani și Biserica Pater Noster le-am găsit închise, deși pe site-uri apăreau cu program normal. Am reușit să ajung la Biserica Sfântului Mormânt, care deși e foarte frumoasă, e alcătuită din mai multe culoare, care duc în încăperi diferite, unde sunt mulți cerșetori.

M-aș fi plimbat cu plăcere prin oraș, însă aici am întâlnit to felul de oameni care fie încearcă să îți vândă ceva, fie se țin după tine ca să îți dea indicații și mai apoi să îți ceară bani. Nu am simțit acea încărcătură spirituală pe care ar trebui să o simți într-un oraș atât de sfânt. Impresia generală este că totul e făcut de fațadă cu scopul de a atrage turiști. Am fost atât de dezamăgită, încât am plecat după 4 ore. Mi-aș dori totuși să revin să vizitez ce nu am reușit, pentru că orașul este foarte frumos, cu speranța că și experiența va fi mai autentică.

Ieșirea din Israel

Am simțit nevoia să fac o categorie separată pentru ieșirea din țară pentru că a fost una dintre cele mai obositoare experiențe trăite.

Am ajuns la aeroport cu 4 ore înainte de zbor, știind de formalitățile care există. Într-o primă etapă am trecut printr-un control la un agent care-ți lipește un sticker cu un număr pe pașaport. Numărul începe cu o cifră de la 1 la 6: 1 pentru cetățenii Israelului, 2 pentru cetățeni evrei non israelieni, 3 și 4 pentru cei ce ar trebui verificați mai amănunțit, 5 pentru cei care ar trebui verificați extra amănunțit și 6 probabil pentru ce consideră ei a fi pericol suprem. Eu am primit 5, probabil pentru că eram singură. Diferența dintre cei care primesc 1-4 și cei care primesc 5-6 constă în controlul de securitate al bagajelor: cei cu 5-6 trec printr-un control manual și eventual un interviu. Acest control depinde de cât exces de zel are agentul la care nimerești. Pe mine m-a chemat o doamnă care mi-a spus să îmi pun bagajul pe bandă (practic, a fost un control simplu), însă am văzut agenți care au desfăcut absolut tot din bagaje sau au trimis oamenii să se dezbrace. Motivul pentru care am reușit să prind zborul a fost întârzierea de o oră, ceea ce înseamnă că în cazul meu, ar fi fost necesar să plec cu 5 ore înainte.

Buget

Am împărțit pe categorii costurile unei excursii low-budget de 5 zile, astfel:

• Zboruri - 150 RON
  • Cazare - 630 RON
  • Restaurante și cafenele - 450 RON
  • Cartelă SIM cu 10 GB valabilă 8 zile - 227 RON
  • Activități și vizite - 518 RON
  • Transport în comun - 132 RON

Trăgând linie, se ajunge la un total de aproximativ 2100 RON/ 420 EUR pentru o excursie în condiții modeste: cazare în cameră comună la hostel și luat masa în localuri mici, fără pretenții.

Impresii generale

1. Israelul este una dintre cele mai scumpe țări vizitate de mine.
  2. Este totuși unul dintre cele mai sigure locuri în care am fost, armata fiind prezentă peste tot. M-a surprins să văd inclusiv copii cu mitraliera pe umăr.
  3. Oamenii mi s-au părut destul de neprietenoși.
  4. În Tel Aviv, de Shabbat aproximativ 40% din magazine și restaurante rămân deschise. Chiar dacă autobuzele nu circulă, există niște autocare care funcționează cu o frecvență de 15-20 de minute ce țin locul autobuzelor, iar călătoria este gratuită.

Ca o concluzie generală, aș repeta experiența pentru că există o grămadă de locuri deosebite. Aș mai da o șansă Ierusalimului și aș vizita și Palestina, pe care am evitat-o neștiind cum se desfășoară interviul de ieșire din țară. Deși nu a mers totul perfect, pentru mine Israelul are un farmec aparte, dincolo de neajunsurile pe care le poți întâlni.